Wednesday 31 July 2013

Home » , » 11 Cara tangani stress dengan BIJAK!! Home » , » 11 Cara tangani stress dengan BIJAK!!

11 Cara tangani stress dengan BIJAK!!

Ok, tadi dh share punca stress, jom berbicara tentang cara untuk uruskan STRESS! Semua orang hadapi stress bukan? Mak INA pon ^_^ Sebenarnya, Mak INA tulis ni untuk ingatan diri MAK INA juga~ Hehehe..

Ok jom tengok ape yang perlu kita buat masa kita stress!!!

Salah satu masalah yang paling singificant yang dihadapi oleh manusia sebagai penduduk umum adalah bagaimana untuk menangani tekanan. Sebagai pakar kehidupan & kerjaya, dan kolumnis nasihat yang diiktiraf, saya telah disusun sebelas cara yang paling penting yang korang boleh mengurangkan tekanan dalam hidup korang. korang mungkin tidak sentiasa mampu untuk membuat tekanan hilang, tetapi korang boleh menguruskan dengan beberapa teknik yang sangat mudah.

1. BERBUAL!
Jangan simpan semua perasaan korang kat dalam!
Bincangkan tekanan perasaan korang dengan seseorang yang korang percayai yang akan mendengar tanpa pertimbangan atau mendesak korang kepada titik pkorangngan mereka sendiri.Walaupun korang tidak boleh mengubah situasi serta-merta, berbual akan membantu meringankan ketegangan korang. Tambahan bila korang cakap tu ada effect dengan sesuatu yang lebih kepada pergerakan fizikalcontohnya menulis, berjalan atau memukul bantal#alololo comelnya.

2. BERTINDAK!
Bersedia untuk mengambil risiko dan membuat perubahan, tidak kira betapa kecil.
Cuba menukar keadaan tertekan, atau sekurang-kurangnya sebahagian dari rasa tertekan tu. Melangkah ke hadapan dengan cara yang kecil dapat membantu korang merasa kuasa dan terkawal.Letakkan sebelah kaki di hadapan yang lain untuk bergerak ke arah yang positif. Tidak lama kemudian, tekanan akan makin berkurangan.

3. LISTEN TO YOUR BODY!
Jika korang belajar tentang bagaimana tubuh korang bertindak balas terhadap tekanan, korang juga boleh belajar bagaimana untuk menangani tekanan itu.
Belajar untuk mendengar isyarat badan korang dan mencari jalan untuk mengurangkan tekanan korang,walaupun ia hanya "take five" untuk mengosongkan fikiran korang. Senaman (Contoh Yoga, meditasi, latihan fizikal) membantu sebenarnya.

4. BE IN CHARGE!
Cari apa yang korang perlukan untuk bagi diri korang ok balik.
Satu lagi cara untuk mengurangkan tekanan korang adalah untuk mencari sesuatu seperti, hobi atau aktiviti di mana korang rasa boleh lupakan korang pada masalah tu.
Jika korang benar-benar merasa di luar kawalan, jangan duduk diam semata-mata!
Dapatkan nasihat dari seseorang yang boleh korang dengar pendapat mereka.


5. JANGAN mengatasi SENDIRI
Jika korang tertekan, mungkin korang cuba untuk mengendalikan sesuatu dengan terlalu banyak. Terlalu banyak tugas-tugas tambahan yang tidak perlu atau penting korang buat serentak. Belajar bagaimana untuk mewakilkan dan bagaimana untuk mengatakan "tidak" tanpa rasa bersalah. Meminta bantuan jika korang memerlukannya.

6. GET AWAY
Kadang-kadang perubahan, walaupun kecil, boleh melakukan keajaiban bagi semangat korang.Lupakan itu semua untuk sementara waktu - melarikan diri!
Pergi ke tempat baru untuk beberapa jam atau beberapa hari jika korang mampu.


7. Keutamaan
korang tidak mungkin dapat mengelakkan semua tanggungjawab kewajipan korang ada, tetapi korang boleh belajar bagaimana untuk melengkapkan mereka tanpa perasaan tidak puas hati dan sedar memilih bagaimana korang akan mengendalikan mereka.

9.Membuat KEJAYAAN BERLAKU!
Jika korang tidak boleh mengubah dunia, ubahlah diri korang!
Belajar bagaimana untuk mengasihi diri korang sebagai diri korang, sementara korang berusaha ke arah matlamat korang. Kemudian, cipta komitmen kepada diri korang sendiri untuk mula memperbaiki perkara-perkara mengenai diri korang. Sebaliknya perubahan serta-merta, dramatik, belajar untuk menikmati perjalanan sepanjang hayat utk peningkatan diri.


10. Bersosiallah
Luangkan masa dengan keluarga dan rakan-rakan untuk kasih sayang dan sokongan.
Jangan takut untuk menikmati diri sendiri! Menghargai persahabatan dan membiarkan orang lain tahu korang mengambil berat tentang mereka. Cinta tidak boleh menakluk semua, tetapi ia adalah permulaan yang hebat!

11. BELAJAR BAGAIMANA UNTUK HAPPY!!
Satu perkara yang semua orang Hebat fikir bersama-sama ialah rasa kesejahteraan, sikap yang positif dan matlamat yang realistik.Fokus pada benda-benda yang baik-baik tentang diri korang, dan dalam kehidupan korang. Tiada siapa yang sempurna. Belajar untuk menikmati "perkara-perkara kecil" yang membuat korang bahagia.


So, kalau korang dalam keadaan tertekan, cuba la amalkan. Kita tak mungkin lari dari tekanan, Cuma kita perlu pandai bahagikan sama ada kita nak uruskan tekanan itu dengan cara apa. Cara yang sihat atau pun sebaliknya.

Renung-renungkan dan selamat beramal ye!!! ^_^




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...